تولید قالب سنبه ماتریس چگونه است و سنبه و ماتریس چیست

راهنما 09191073763

 

کلیپ نحوه عملکرد قالب سنبه و ماتریس

یکی از انواع قالب های معروف برای قطعات فلزی مانند فولاد و آهن ، سنبه ماتریس یا همان به تلفظ سمبه ماتریس می باشد . این قالب بیشتر برای برش و شکل دهی ورق های فلزی استفاده می شود . همچنین برای برخی فلز ها مانند چودن امکان به کار گیری این روش نیست ، چرا که برش و خم کردن آن ، هر چند نازک بازهم بسیار مقاوم بوده و نشدنی است . به زبان ساده این قالب در برگیرنده یک ورق فلزی نازک خواهد بود که با حرکت رولی و طولی به جلو هدایت شده و در هر گام یک عمل روی آن انجام می گیرد . عمل او برش توسط ماتریس که زیر ورق قرار دارد صورت میگیرد و سنبه از بالا محکم می کوبد تا این برش به سرعت و دقیق انجام شود . لبه های سنبه و ماتریس تیز بوده و هر شکلی را برش می زند .

 

اجزای اصلی سنبه و ماتریس

  1. کفشک

    • این قطعه در مدل ها و اندازه های مختلف برای قرارگیری در پنل کل قالب به عنوان نگهدارنده می باشد که از جنس های مختلف فلزی مانند ، چودن ، آهن و فولاد هستند .
  2. سنبه گیر

    • از اسم ایشون پیداست که کارش نگهداشتن سنبه است .
  3. ورق گیرنده

    • این قطعه کارش این است که ورق اصلی تولید که قرار است برش و فرم بگیرد را نگه دارد .
  4. ورق پران

    • قطعه فوق در جهت جداکردن ورق از ماتریس پس از ضربه محکم سمبه است .
  5. سنبه

    • قسمتی از قالب است که به شکل فرمی که میخواهیم روی ورق اصلی برش بخورد درآمده است و لبه تیزی دارد ، به این بخش سمبه نیز گفته میشود و با ضربه بسیار محکم روی ورق آن را برش می زند .
  6. ماتریس

    • قسمت به اصطلاح مادگی است که سنبه روی آن ضربه می کوبد و وریق اصلی بین سمبه و ماتریس برش میخورد .
   

تولید قالب سنبه ماتریس از فعالیت های بسیار کاربردی می باشد و البته قسمت های دیگری هم دارد که نسبت به نوع پروژه افزوده یا کاهش می یابد ، این قسمت ها که در بالا ذکر شد بخش های اصلی آن هستند . برخی قسمت های دیگر که وظیفه تا کردن از چند جهات یا یک جهت را دارند ، ورق را در مرحله بعد از برش فرم ، خط کم قدرتی می اندازند و قطعه ای در مرحله بعدی آن را از آن خط تا میزند .

همانطور که در تصویر مشاهده میکنید تولید قالب سنبه ماتریس به این شیوه می باشد . یکی از بهترین نوع ساخت قطعات برای ورق های نازک آهنی قالب سنبه ماتریس است که بدون دردسر های نوع های دیکر امکان تولید انبوه را برای ما به ارمغان می آورد . شما میتوانید برای طراحی و ساخت قالب سنبه و ماتریس و تولید قطعات ریز با کیفیت تضمینی و قیمتی مقرون به صرفه با شماره تلفن راهنمای سایت تماس حاصل فرمایید .